Gyermekképünk
Gyermekképünket az ENSZ által
1959-ben deklarált Gyermeki Jogok és Szükségletek Nyilatkozata
határozza meg. A nyilatkozat megfogalmazza és kimondja a gyermeki
szükségletek kielégítését és a gyermeki jogok tiszteletben tartását.
Világunkban történő rohamos változások, a modern élet kihívásai
egyre sürgetőbbé teszik a gyermekek felkészítését az életre. Egyre
nagyobb felelősséget jelent a szülők és az óvodapedagógusok részéről
megőrizni a gyermekkor nyugalmát, derűjét és ugyanakkor felvértezni
a gyermekeket mindazzal a tapasztalattal, amellyel eligazodhatnak a
világban. A gyermekeknek nem az az igényük, hogy helyettük
cselekedjünk mi felnőttek, hanem az, hogy engedjük őket cselekedni
és önmagukat a maguk módja szerint kifejezni.
"Én nem akarom, hogy engemet kiszolgáljanak" idézi a gyermeket Maria
Montessori. Minden gyermek egyedi, egyszeri és megismételhetetlen
személyiség, ezért tiszteletet érdemel, joga van megkapnia azt,
amire fejlődéséhez szüksége van. Ennek a fejlődésnek alapvető
feltétele a gyermeki öröm, melynek több forrása van: a mozgás, az
esztétikum, a tudás, és legfőképpen a szeretet.
Milyen legyen ez a gyermek? Egészséges, kiegyensúlyozott, önálló,
alkalmazkodó,
kapcsolatteremtő, barátkozó, érdeklődő, játékos, tevékeny, kreatív,
empatikus,
toleráns, segítőkész, céltudatos.
Minden gyermek a saját képességei szerint, annak figyelembevételével
nevelhető, fejleszthető.
A felnőttek tetteikkel sugározzák a feltétel nélküli szeretetet, s
azt a gyermeknek oly fontos biztonságérzetet, "hogy tisztellek
Téged, fontos vagy nekem, csakis Rád figyelek és segítek Neked, ha
szükséged van a segítségemre."
Nevelőmunkánk során arra törekszünk, hogy az óvodások okos
szeretetben, érzelmi biztonságban, szabad, nyugodt légkörben sok
szép élménnyel gazdagodva élvezzék az óvodában töltött éveiket.
Óvodáskorban a cél a játékos formában történő komplex
készségfejlesztés, amely révén minden gyermek képessé válik az egész
életen át tartó tanulásra. A gyermekek számára különösen fontos az
élmény és az öröm hozzákapcsolása a tágabb értelemben vett tanulás
folyamatához, a folyamatban való aktív részvétel lehetőségének
biztosításával, valamint az eltérő fejlődési ütem
figyelembevételével.
Nevelési programunkat áthatja a kompetenciafejlesztés: az óvoda –
iskola átmenet, az integráció, érzelmi – erkölcsi nevelés és a
játék, az óvoda – család együttműködése.
Pedagógiai meggyőződésünk:
"Segíteni a gyermek aktivitását a legvégső határokig, de nem
kiszolgálni, hanem ahhoz segíteni, hogy önálló legyen."