Bemutatkozunk
Óvodánk
Kőbánya
családi házas övezetében helyezkedik el. A családok közötti
szociológiai különbségek polarizáltak.
A családok életkörülményeire a következők jellemzőek:
• kertes családi házban - lakótelepi lakásban - bérlakásban élők;
• egyszoba-konyhás komfort nélküli - összkomfortos lakásban élők;
• csonka családok - teljes családok - többgenerációs együttélés;
• egy gyermekes – 3 vagy több gyermeket nevelő családok;
• a szülők iskolázottságára jellemző, hogy akad olyan aki az
általános iskolát sem fejezte be, míg egyetemet, főiskolát végzett
szülők száma
is jelentős;
• munkanélküli - egy keresetből élő – aktívan dolgozó teljes
családok;
• a családok egy része szabadidejét tartalmas, közös
tevékenységekkel tölti el (pl.: kirándulás, múzeumlátogatás, stb.)
míg a többiek
legfontosabb közös időtöltése a televízió és videó
nézése;
• jelentős a hátrányos helyzetű és veszélyeztetett helyzetű
gyermekek (családok) száma.
Úgy gondoljuk, hogy minden család közvetít valamilyen értéket a
gyermekek felé, még akkor is, ha nem minden funkcióját teljesíti
maradéktalanul. Nem a családok helyett, hanem velük együtt
szeretnénk megoldani a jelentkező gondokat. Meggyőződésünk, hogy a
család semmivel sem helyettesíthető örömforrás a gyermekek és a
felnőttek számára egyaránt. Óvodánk nyitottsága, mint elv,
befolyásolja az óvoda kapcsolatainak kialakítását, a családoktól a
közvetlen partnerekkel való együttműködésig.
Intézményünk 1896. óta üzemel, 2016 - ban ünnepelte 120. születésnapját. A 4 óvodai csoport
osztatlan (vegyes) szervezésű. Ezekben a csoportokban nagy érzelmi
biztonságot élnek meg a gyermekek. "Beszoktatás" - a régi értelmezés
szerint e csoportokban nem létezik, a kicsik óvodai életének
megkezdése zökkenőmentesebben zajlik. Az együttlét örömforrás, az
átélt örömöknek, sikereknek "nagyobb a hőfoka". A testvérek
együttléte érzelmi gazdagodást nyújt. A nagyok tudnak "anyáskodni" -
a kicsik általuk is védettséget éreznek. Az óvodapedagógusnak több
lehetősége van a pozitív megerősítésekre, dicséretekre, természetes
ösztönzésre. Intenzívebben segít a másság elfogadásában, ennek
tudatos ébrentartásában. Tartalmasabb a csoport játéka. A testvérek
"hazaviszik" és újrajátszhatják közös élményeiket. Tudnak róla
beszélni, tudnak másnapra terveket szőni. Motiváltabbak a
szerepjátékra. Minden korosztály toleranciája optimálisan fejlődik.
A kicsik számára a nagyok modellt, húzóerőt jelentenek. Sokoldalúan
fejlődik a gyermekek énképe. A szocializációs folyamatok
felgyorsulnak, stabilizálódásukra is nagyobb az esély. Nagyobb a
kérdezési és a közlési igény, a "kibeszélés" és megbeszélés
lehetősége. Fokozódik a figyelmük egymásra. Lexikális tudásuk
erőltetés nélkül sokszorozódik. Az együttlét erőfeszítésre,
teljesítményre ösztönöz. Segíti és fejleszti a felelősségérzés
kialakulását. Egészségesen fejleszti az összehasonlító és
differenciáló képességet. Az ok-okozati folyamatok hamarabb
tisztázódnak.
A csoportokban jelen van a "kicsi voltam, nagy
leszek", vagyis a múlt és a jövő.